10 firm chce budować obwodnicę Jasła
GDDKiA otworzyła w czwartek koperty z ofertami 10 firm zainteresowanych budową 9,7 km obwodnicy Jasła. Najniższą cenę zaproponowała firma Intercor – nieco ponad 324 mln zł, a najwyższa oferta złożona przez Duna Polska opiewa na ponad 482,5 mln zł. Natomiast budżet na tę inwestycję wynosi ponad 352 mln zł.
Drogowcy poinformowali, że teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty i wybierze najkorzystniejszą z nich. Będą oceniane na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).
W ramach inwestycji powstanie droga o długości 9,7 km. Zacznie się na istniejącej drodze krajowej nr 73, a koniec obwodnicy będzie na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.
"Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 56 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się czterech miesięcy zimowych, od grudnia do końca marca. Podpisanie umowy planujemy na II kwartał 2025 r., a zakończenie prac w II połowie 2029 r." – poinformowała rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie Joanna Rarus.
GDDKiA tłumaczy, że obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna, ale też poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73. DK nr 73 należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Rozpoczyna się od połączenia z drogą ekspresową S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadzi do Jasła.
Droga jest też częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
„Obwodnica powinna znacząco zmniejszyć ruch tranzytowy w centrum Jasła. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a układ komunikacyjny zostanie odciążony. Zwiększy się też płynność ruchu w samym mieście” – podkreśliła rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA. (PAP)
al/ drag/