Urzędy pracy wykorzystują do aktywizacji bezrobotnych wirtualną rzeczywistość
Aplikacje ukazujące zawody, które np. uczeń czy bezrobotny będzie mógł poznać dzięki goglom VR powstały w ramach własnego projektu, który zrealizował Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie. Budżet projektu „Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” wyniósł ponad 1,1 mln zł.
W ramach projektu powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości, która pokazuję pracę specjalistów w ich codziennym otoczeniu. Powstało też siedem specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100 proc. wirtualnej przestrzeni, gdzie dzięki specjalnym kontrolerom bezrobotny może samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu.
Jak przypomniał dyr. WUP Tomasz Czop, projekt był pilotażem, teraz z wypracowanych rozwiązań może skorzystać każda instytucja, która wyrazi taką chęć.
„Pod koniec 2023 r. urząd zaproponował współpracę, czyli udostępnienie materiałów VR, publicznym służbom zatrudnienia z całego kraju. Jesteśmy w trakcie przekazywania oprogramowania pierwszym podmiotom. Z naszej pracy korzysta już większość podkarpackich urzędów pracy” – dodał.
Licencje i materiały w technologii VR trafiły już do Powiatowych Urzędów Pracy m.in. w Brzozowie, Jarosławiu, Jaśle, Krośnie, Nisku, Przeworsku, Rzeszowie, Sanoku, Ustrzykach Dolnych oraz do Podkarpackiej Wojewódzkiej Komendy OHP.
Poza Podkarpaciem materiałami dysponuje też m.in. Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy oraz Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego, Powiatowy Urząd Pracy w Zambrowie i Opolska Wojewódzka Komenda OHP.
Jak podkreślił Czop, wiele instytucji jest w trakcie pozyskiwania gogli wirtualnej rzeczywistości, które są niezbędne do wykorzystania materiałów w tej technologii.
W ocenie dyr. rzeszowskiego WUP, projekt, który zrealizował urząd był odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy. „Chcemy też w ten sposób zachęcać młode osoby do aktywnego korzystania m.in. ze wsparcia doradców zawodowych. Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwala doradcom +zanurzyć+ ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu” – powiedział.
Zdaniem dyrektora WUP, materiały VR otwierają przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontowania oczekiwań ze stanem rzeczywistym.
W ramach projektu powstało siedem aplikacji dotyczących takich zawodów jak operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, elektryk oraz kowal artystyczny.
Powstało też 45 filmów pokazujących zawody w rozszerzonej rzeczywistości. Są to zawody m.in. ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, stolarz, dekarz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu czy behawiorysta zwierzęcy.
Projekt kosztował ponad 1,1 mln zł, pieniądze pochodziły w całości z rezerwy Funduszu Pracy. (PAP)
Autor: Wojciech Huk
huk/ skr/